Ender Helvacıoğlu
Marx, 20. yüzyıl Marksistlerinin en önemli
tartışmalarından olan “geri” ülkelerde sosyalizmin olasılığı sorununa, ömrünün
sonuna doğru ciddi biçimde kafa yormuştu.
Marx, 20. yüzyıl Marksistlerinin en önemli
tartışmalarından olan “geri” ülkelerde sosyalizmin olasılığı sorununa, ömrünün
sonuna doğru ciddi biçimde kafa yormuştu. Öyküsü ile birlikte aktaralım:
On küsur yıllık bir çalışmanın sonunda Kapital’in
ilk cildi 1867’de yayımlanır (bilindiği gibi ikinci ve üçüncü ciltler Marx’ın
ölümünden sonra, onun notlarından yola çıkarak Engels tarafından yayına
hazırlanmıştır). Kapital, Avrupa’da 4 yıl içinde ancak 1000 adet
satar ve büyük bir hayal kırıklığı yaratır. Oysa eserin 1872 yılında yayımlanan
Rusça çevirisi, bir yıl içinde 4000 adet satar.
Bu durum Marx’ı şaşırtır ve Rusya’daki toplumsal
gelişmelere daha fazla ilgi göstermesine yol açar. Bu arada Rus devrimcileriyle
(özellikle Çarlık rejiminin baskılarından dolayı Avrupa’ya kaçmak zorunda
kalanlarla) bazı temasları olur ve onların kendi aralarında yaptıkları
tartışmalara da dolaylı olarak katılır.
‘Rusya’da kapitalizmin gelişmesini mi bekleyeceğiz?’
Marx’ın, Rusya’daki “Emeğin Kurtuluşu” adlı bir
Marksist grubun önderlerinden Vera Zasuliç ile mektuplaşmaları konumuz
açısından oldukça önemlidir. V. Zasuliç Marx’a bir mektup yazarak, o dönemdeki
Rus devrimcilerinin temel tartışmaları konusundaki fikirlerini iletmesini
ister.
Rusya gibi kapitalist gelişme açısından oldukça geri
bir ülkede, sosyalizmin şansı nedir? Marx’ın Kapital’de ve Kapital öncesi
çalışmalarında yazdığı gibi, bir üretim tarzı sonuna kadar yaşanmadan diğer
üretim tarzı gündeme gelemeyecekse, Rusya’da yapılması gereken kapitalist
gelişmeyi desteklemek midir? Zasuliç’in soruları, Rusya’nın geniş kırlık
alanlarında hakim üretim tarzı olan tarım komünleri somutundan yola çıkılarak
sorulmuştur.
Marx, Vera Zasuliç’e yanıt vermekte zorlanır. Yazdığı
kısa yanıtın ardında 3 tane taslak vardır.1 Marx’ın yoğun fikir
jimnastiğini yansıtan bu taslaklardan bazı alıntılar yapalım:
Kapital esas olarak
Batı Avrupa’yı tahlil ediyor
“Kapitalist üretimin doğuşunu incelerken, bunun
temelinde ‘üreticinin üretim araçlarından kökten ayrılışının’ yattığını (işin
sırrının bu olduğunu) söyledim, ve ayrıca, ‘Bütün bu evrimin temeli, tarımsal
üreticinin mülksüzleştirilmesidir. Bu da şimdiye kadar, köklü biçimde ancak
İngiltere’de oldu. … Ama Batı Avrupa’nın bütün öteki ülkeleri aynı hareketi
geçirmektedirler.’ dedim. Demek ki ben, Batı Avrupa ülkelerinde bu hareketin
‘tarihsel yazgı’ olma yanını özellikle sınırladım. …
“Böylece, son tahlilde, bir mülkiyet biçimi, başka bir
özel mülkiyet biçimine sokulmuş olmaktadır (Batı hareketi). Rus köylüsünün
elindeki toprak hiçbir zaman özel mülkiyet olmadığına göre, bu gelişme nasıl
uygulanacaktır?”2
Dikkat edilirse Marx burada, Kapital’de
yaptığı analizlerin Batı Avrupa ülkeleriyle sınırlı olduğunu özellikle
vurguluyor ve ele aldığı konunun bir özel mülkiyet biçiminden (feodalizm) diğer
bir özel mülkiyet biçimine (kapitalizm) geçiş olduğuna, ama Rus toprağının hiçbir
zaman özel mülkiyet haline gelmemiş olduğuna dikkat çekiyor. Son derece önemli!
Ama sonrası daha da ilginç:
Rusya’daki “Emeğin Kurtuluşu” adlı bir Marksist grubun önderlerinden Vera Zasuliç. Petersburg valisi General Fyodor F. Trepov’u kurşunlamaktan yargılanmıştı.
“Rusya’da, bu ülkeye özgü koşulların bir araya gelmesi
yüzünden, ulusal ölçüde kurulmuş olan tarım komünü, ilkel niteliklerinden adım
adım kopabilir ve doğrudan doğruya, ulusal ölçüde kolektif üretimin unsuru
olarak gelişebilir. Kapitalist üretimin çağdaşlığından ötürüdür ki, Rus tarım
komünü, kapitalizmin (korkunç) iğrenç serüvenlerinden geçmeden, bu üretimin tüm
olumlu yanlarını benimseyebilir. …
“Kapitalist sistemin Rus heveslileri böyle bir çözümün
teorik olanağını yadsımaya kalkarlarsa, kendilerine soracağım soru şudur:
makineleri, buharla işleyen gemileri, demiryollarını vb. işletebilmek için
Rusya, Batı gibi, makine sanayinin o uzun kuluçka döneminden geçmek zorunda
kaldı mı? Şunu da açıklasınlar, nasıl oldu da (bankalar, kredi kurumları vb.
gibi) Batıda yaratılması yüzyıllar sürmüş olan değişim mekanizmasını göz açıp
kapayana dek ülkelerine sokabildiler?”3
Görüldüğü gibi Marx bu pasajda, Rusya’nın kapitalizm
aşamasını atlayabileceğini vurguluyor, ilkel tarım komününün “modern komün”e
dönüşebilme olanağını tartışıyor. Buna karşı çıkanları da “kapitalizmi alırken
sıçramaları kabul ediyorsunuz da, neden sosyalizm olanağını yadsıyorsunuz?”
diye azarlıyor. Devam ediyor:
‘Ama önce devrim gerekir’
“Demek ki, o (Rus tarım komünleri), modern toplumun
yöneldiği ekonomik sistemin doğrudan doğruya başlangıç noktası olabilir ve
kendi kendini yok etmekle işe başlamadan deri değiştirebilir. …
“Kapitalist düzenden, sadece olabilecek süresi
bakımından toplumun tüm yaşamı içinde hesaba katılmayacak kadar kısa ömürlü
olan kapitalist düzenden geçmeden kapitalist üretimin insanlığa sağladığı
ürünleri ele geçirebilir.”4
Gerek şartı böyle açıklayan Marx, yeter şarta da vurgu
yapıyor:
“Rus komününü kurtarmak için bir Rus devrimi gerekli…
Rus komünü, Rus toplumunun yeniden doğuşunu sağlayan bir unsur olarak,
kapitalist düzenin köleleştirdiği ülkelere bir üstünlük unsuru olarak kısa
zamanda gelişecektir.”5
Marx’ın Zasuliç’e yazdığı mektubun birinci taslağında
yaptığı tartışmayla ulaştığı sonuçları özetleyelim:
– Kapital’de yapılan analizler esas olarak
Batı Avrupa süreciyle sınırlıdır.
– Bütün ülkelerin (bu örnekte Rusya’nın) aynı yolu
(kapitalizmi) izlemeleri zorunlu değildir.
– Bu ülkeler, kapitalizmi yaşamadan (onun katkılarını
da özümseyerek) daha ileriye sıçrayabilirler.
–“Gerilik”leri bir üstünlük unsuruna dönüşebilir.
– Fakat öncelikle köklü bir devrim gerekir.6
Dipnotlar
1) K. Marx, F. Engels; Kapitalizm Öncesi
Ekonomi Biçimleri, Sol Yayınları, Çev. Mihri Belli, İkinci (genişletilmiş)
baskı, s.232-264. Kitapta birinci, ikinci ve üçüncü taslaklar ile 8 Mart 1881
tarihli mektubun aslı bulunuyor.
2) Aynı eser, birinci taslak, s.232-233.
3) Aynı eser, birinci taslak, s.234.
4) Aynı eser, birinci taslak, s.242-243.
5) Aynı eser, birinci taslak, s.248.
6) Taslaklar oldukça uzun olmasına ve tekrarlar
içermesine karşın, Zasuliç’e gönderilen asıl mektup kısa. Belli ki Marx epey
kafa yorduktan sonra ulaştığı sonuçları süzmüş. Sonuçtaki mektupta şöyle
yazmış: “Demek ki, Batıya özgü bu harekette (feodalizmden kapitalizme geçiş)
söz konusu olan, bir özel mülkiyet biçiminin yerini bir başka özel mülkiyet
biçiminin almasıdır. Rus köylülerinde ise, tersine, onların ortak mülkiyetini
özel mülkiyet biçimine sokmak gerekecektir. Demek ki, Kapital’deki
tahlil, tarım komününün yaşama yeteneği konusunda ne lehte, ne aleyhte nedenler
ileri sürmemektedir; ancak orijinal kaynaklarda malzeme arayarak yapmış olduğum
özel inceleme, bu komünün, Rusya’da toplumsal yeniden doğuşun dayanağı olduğuna
beni inandırdı, ama komünün bu biçimde bir işlevi yerine getirebilmesi için,
ilk önce onu her yandan kuşatan baltalayıcı etkilerden kurtarmak ve sonra da
kendiliğinden-gelme bir gelişmenin doğal koşullarını kendisine sağlamak
gerekir.” Aynı eser, mektup, s.264.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Google hesabıyla yorum yapmak istemiyorsanız, yorum yazmadan önce Ad/Url seçeneğinde, sadece ad kısmını doldurabilirsiniz.