Mahmut
Boyuneğmez
Futbol, iktisadi bir toplumsal etkinliktir. Futbol sermaye birikiminin olduğu bir kültür endüstrisidir. Sermayenin konumlandığı noktadan bakılırsa, seyircilerden gelen gelir, naklen yayın gelirleri, reklam gelirleri, taraftarların tüketimine sunulan metaların satışıyla elde edilen gelirler gibi birçok kalem, bu kültür endüstrisinin kârının kaynağıdır. Günümüzde yan kollarıyla birlikte dünya çapında futbol sektörünün hacmi 500 milyar dolar düzeyinde bulunmaktadır. Futbol sektöründe şike, yolsuzluk, vergi kaçakçılığı ve kara para aklama rutinleşmiş durumdadır. Mafyanın ve politikacıların, futbol endüstrisiyle doğrudan bağları vardır.
Futbol emekçiler konumlanma
nokrasından bakıldığında, emek gücünün yeniden üretimi süreçlerinde oyalayıcı, eğlenceli
ve tüketimi artıran bir boş zaman aktivitesidir. Keyif verme ve günlük
dertlerden uzaklaşmayı sağlama işleviyle futbol, kitlelerin afyonudur.
Taraftarlık, bir aidiyet duygusu ve kimlik oluşturur. Bu duygudaşlık ve kimlik,
taraftarların hayatını anlamlandırmasında kısmi bir yere sahiptir. Uluslar
arası ölçekte futbolun seyredilmesi, yani futbol metasının ulusal takımlar
kapsamında kullanımı ve tüketimi, “milli kimliğin” oluşturulmasına da katılır.
Futbol, maço ve şiddet kültürünün yeniden üretiminde de işlevlidir.
Sermaye sınıfı ile işçi sınıfı
arasındaki toplumsal iktidar ilişkilerinde, kapitalistlerin toplumsal ölçekte
iktidarını/egemenliğini sağlayan iktisadi, siyasi, devletsel, hukuksal,
ideolojik ve kültürel toplumsal ilişkilerin, iktisadi ve kültürel-ideolojik
boyutları kapsamında kalan futbol kültür endüstrisi, kapitalist sınıfın
toplumsal egemenliğini üreten bir iktidar ilişkileri alanıdır. Futbol eksenli iktisadi
ve kültürel nitelikte toplumsal ilişkiler, kapitalist sınıfın toplumsal
egemenliğini sağlayan hegemonyayı (sisteme dönük onayı/rızayı) üretir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Google hesabıyla yorum yapmak istemiyorsanız, yorum yazmadan önce Ad/Url seçeneğinde, sadece ad kısmını doldurabilirsiniz.