Mahmut Boyuneğmez
Bu makale çocuk ve gençlerin sahip olduğu merakı ve hakikat tutkusunu yitirmeyen erişkinlere gelsin!.. Elbette gençlere de...
Özet
“Praksis”
teori ile pratiğin etkileşimli, dinamik/canlı, karşılıklı olarak birbirini doğuran,
besleyen ve yeniden üreten birliğidir. Bilinçli eylemlilik anlamına gelen bu
terim, teori, strateji, taktikler ile örgütlenmenin ilişkisel, karmaşık ve
girift (iç içe geçmiş) birlikteliğini anlatır. Siyaset pratiklerinin teorik ve
stratejik boyutu yanı sıra, bununla etkileşim içerisinde taktik, eylem ve örgütlenme
boyutu vardır. Bu veçheler ya da boyutlar birbirini tümler/bütünler. Düşüncenin
eyleme, eylemin düşünceye dönüşmesi; bilinçli, planlı, örgütlü harekettir.
Siyasal mücadelenin dört temel unsuru/öğesi – teori, strateji, taktik,
örgütlenme – birbirine o kadar iç içe geçmiştir ki, biri olmadan diğerleri
eksik kalır.
Marksist
“praksis” kavramını ve barındırdığı karmaşık diyalektiği, üç somut ve herkesin
gözünde canlanabilecek metaforlar – Civilization video oyunu, hayali Stellar
Odyssey uzay yolculuğu ve coğrafi kafile yolculuğu – aracılığıyla analiz etmek
istiyoruz. Her metafor, teori (harita), strateji (rota), taktik (engellerin
aşılması ve manevralar) ve örgütlenme/organizasyon kapasitesinin artışı (yükseltmeler)
unsurları için benzeşimler kurmaktadır. Metaforları önce oyun/kurgu mekaniği
içinde detaylıca, adım adım ve akıcı bir anlatımla açıklayacağız, ardından
sosyalist devrim yürüyüşünde benzeştikleri yanları ortaya koyacağız. Böylelikle
praksisin, nesnel süreçlerin ve koşulların diyalektik bir yaklaşımla ve teorik analiziyle
şekillenen bilinçli eylemler ya da siyaset pratiği olduğu görülecektir.
Giriş
Praksis,
“teori ile pratiğin diyalektik birliği” olarak tanımlanır. Bu birlik, analiz-sentez-analoji-modelleme
gibi muhakeme (akıl yürütme) yolları/yöntemleriyle oluşturulan soyutlamalar birliği
olan teori ile somut eylemlerin ve organizasyon kapasitesindeki artışın karşılıklı
refleksiyonudur (geri beslemesi/birbirine yansımasıdır).
Bu
yazıda sosyalizm mücadelesinin/praksisinin pedagojik ve analitik bir sunumunu
yapıyoruz. Soyut kavramları somutlaştıracak ve anlaşılır kılacak üç stratejik
metaforumuz var:
- Civilization
VI (Firaxis Games, 2016) – medeniyetin teknoloji ağacı,
- Stellar
Odyssey – kurgusal ara hedefleri olan bir uzay yolculuğu,
- Kafile
– coğrafi engeller ve tuzaklar barındıran dinamik koşullara sahip bir kervanın
yolculuğu.
Metaforların
hepsinde, teori-strateji-taktik-örgütlenme dörtlüsüne karşılık gelen bileşenler
bulunmaktadır. Önce her bir metaforu kendi içinde akıcı bir hikâye gibi anlatıp
öğelerini adım adım inceleyelim; ardından sosyalist devrim yürüyüşündeki
yaklaşık karşılığını bulup, eşleştirelim.
Yöntemimiz:
Metaforik Modelleme
Bir
strateji oyunu açtığınızda ne görürsünüz?
- Bir
harita (kabataslak bilinen=sisli arazi),
- Bir
hedef (zafer),
- Bir
rota (hedefe giden yol),
- Birimler
(sizin kontrol ettiğiniz insanlar, makineler, örgütler).
Oyun
ilerledikçe birimleriniz güçlenir: Okçu topçuya, balıkçı teknesi uzay gemisine,
çadır konsey binasına dönüşür. Tesadüflerle karşılaşılır: Volkan patlar, korsan
saldırır, çığ düşer. Siz taktik hamlelerle bunların üstesinden gelirsiniz. Ama
strateji değişmez: Hedefe ulaşma amacı sabittir.
Metaforik
modelleme, karmaşık sosyo-tarihsel süreçleri oyun/kurgu mekaniğiyle açıklayan
analitik bir yöntemdir (Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live
By. University of Chicago Press). Bu yöntemi kullanacağız. Yazımızda:
- Harita
= özneleri de içeren önemli nesnel öğelerin, ilişkilerin, süreçlerin,
verilerin ve koşulların Marksist teorik değerlendirmesine (toplumu okuma),
- Rota =
sosyalist işçi iktidarına giden uzun vadeli stratejiye (sosyalist devrim stratejisine),
(güncellenebilir; örneğin dağ geçidi çığla kapanırsa illegal rotaya
geçilir, Lenin’in 1917 Nisan Tezleri’nde de bir güncelleme vardır),
- Taktik
= engellerin aşılmasına, tuzakların boşa çıkarılmasına, aktüel hamlelere
ve manevralara (grevler, sokak gösterileri, savunma komiteleri vb.;
bireysel terörizm stratejik sapmadır)
- Yükseltme
= örgütlenme kapasitesinin artışına (alternatif iktidar nüveleri, işçi/kültür/halk
evleri, enstitüler, akademiler, dernekler, sendikalar, platformlar,
cepheler, konseyle, kooperatifler, dijital platformlar vb.; kapasite
ölçütü üye sayısı ve eylemlerdeki koordinasyon düzeyidir) karşılık
gelmektedir.
Metafor
1: Civilization VI-Taş Devrinden Uzay Çağına Bir Medeniyetin
Yükselişi
Oyun
Hikayesi
Civilization
VI, oyuncunun bir uygarlığı MÖ 4000’den MS 2050’ye taşıdığı sıra-tabanlı
strateji oyunudur. MÖ 4000’de elinizde tek bir yerleşimci vardır. Harita sislidir.
Etrafınızda nehirler, dağlar, ormanlar, ovalar bulunur. Oyun alanı hex
grid’lerle bölünmüştür; her hex, üretim, yiyecek, bilim veya kültür sağlar. Her
hex (altıgen) farklı kaynak verir:
- Nehir
kenarı → bol yiyecek, şehir büyür,
- Dağ →
savunma kolay, ama tarım zor,
- Orman
→ kereste, hızlı bina,
- Çöl →
verimsiz, ama bazen petrol çıkar.
İlk iş yerleşim kurmaktır. Nihai hedef olarak bilim
zaferine ulaşmak istiyoruz. Bunun için teknoloji ağacı takip edilmelidir. Teknoloji ağacı (tabloya bakınız),
doğrusal olmayan ama yönlü bir rota sunar:
|
Çağ |
Teknoloji |
Açılan
Birim/Bina |
Ne
İşe Yarar? |
|
Antik |
Tarım |
Çiftlik |
Nüfus
artar |
|
Klasik |
Yazı |
Kütüphane |
Bilim
hızlanır |
|
Orta
çağ |
Matematik |
Su
değirmeni |
Üretim
artar |
|
Rönesans |
Barut |
Musketçi
(asker) |
Savunma |
|
Modern |
Endüstri |
Fabrika |
Kitlesel
üretim |
|
Atom |
Bilgisayar |
Araştırma
laboratuvarı |
Bilim
fırlar |
|
Bilgi |
Roket
Bilimi |
Uzay
limanı |
Zafer! |
Her
teknoloji, yeni bir “organ” açar. Şehir büyür. Nüfus artar. Yeni birimler
doğar:
- Okçular
→ barbarlara karşı,
- İşçiler
→ fabrika kurar,
- Bilim
insanları → teknolojiyi hızlandırır.
Ama
yol düz değildir.
- Barbar
kampı belirir → şehre saldırır. Hemen okçu birimi konuşlandırılır.
- Volkan
patlar → şehir hasar alır, ama verimli toprak kalır (teorik harita
güncellenir).
- Altın
madeni bulursunuz → bir turda +500 altın kazanılır, kütüphane hemen inşa
edilir.
Zafer
momenti (uğrağı): Uzay limanı tamamlanır. Roket fırlar. Bilimsel zafer
gerçekleşir. Kurgusal olarak düşünürsek, bu zafer, kapitalist iktidarın
başkentini ele geçirmenin ön koşuludur – çünkü artık kitlesel organizasyonlar,
koordinasyon ve bilinç düzeyi en üst seviyededir.
Sosyalist
Devrim Yürüyüşündeki Eşleştirme:
|
Oyun
Unsuru |
Devrim
Yürüyüşü |
|
Hex
grid’ler |
Sınıf
coğrafyası (fabrika/işyeri, kampüs, mahalle) |
|
Nehir
kenarı |
İşçi
sınıfı havzaları, mahallelerinde, çelişkilerin oluştuğu işyerlerinde
örgütlenme |
|
Dağ |
Örgütlenmenin
zor olduğu taşra bölgeleri veya köylü, esnaf toplulukları |
|
Teknoloji
ağacı |
Örgütlenme
aşamaları (işçi/kültür/halk evleri → işçi enstitüleri, akademiler, dernekler,
meclisler → sendikalar → konseyler) |
|
Kütüphane |
İşçi/kültür/halk evleri, enstitüler,
akademiler; eğitim ve ideolojik mücadele |
|
Fabrika |
İşçi
sınıfının nesnel varlığı ve zamanla yoğunlaşması; sendikaların kuruluşu veya güçlenmesi,
grevler ve kitlesel eylemler |
|
Barbar
kampı |
Faşist
çete saldırısı/provokasyon |
|
Okçu
birimi |
Mahalle
savunma komiteleri;
geçici ve taktiksel koruma |
|
Uzay
limanı |
Genel
grev ya da ayaklanma koordinasyon merkezi; konseylerin olgunlaşması |
Parti,
oyuncuyu, şehir plancılarını, işçileri, aydınları vd. içerir. Öncü parti, demokratik
merkeziyetçilikle işleyen yapıdır. Teori, oyuncunun akıl yürütmeleri ve araştırma
laboratuvarında üretilen bilimsel ilerlemelerdir (pratik teoriyi geri besler).
Sosyalist devrim stratejisi, bilim zaferi rotasına karşılık gelir. Bir
taktiksel manevra olarak oyunda beliren barbar kampına karşı okçuların
oluşturulması, toplumsal gerçeklikte/siyaset pratiğinde zuhur eden faşist çete
saldırılarına karşı mahalle savunma komitelerinin oluşturulmasına
benzetilebilir. Başarısız taktik, erken savaştır → kaynak kaybına yol açar =
sekter erken ayaklanmaya karşılık olarak düşünülebilir. Oyundaki yükseltmeler,
sosyalist praksiste organizasyon kapasitesindeki artışla eşleşir. Örgütlülük
giderek artar ve çeşitlenir.
Metafor
2: Stellar Odyssey-Galaksi Boyunca Tehlikeli Bir Uzay Yolculuğu
Kurgu
Hikayesi
Stellar
Odyssey, Dünya yok olduktan sonra ayakta kalan ve 5.000 mürettebatı bulunan Argo
gemisinin ve destek filosunun 200 ışık yılı ötedeki Proxima Centauri’ye, koloni
kurmak için yaptığı yolculuğu konu alır. Harita, galaksiyi gösterir.
Yıldızlardan yakıt sağlanır. Nebulalardan kalkan malzemesi temin edilir. Kara
delikler tuzaktır. Rotada 10 zorunlu ara hedef bulunmaktadır (tabloya bakınız).
|
Durak |
Ne
Sağlar? |
Neden
Gerekli? |
|
1.
Ay madeni |
Titanyum
gövde |
Gemi
parçalanmasın |
|
2.
Mars tersanesi |
İyon
motoru |
Hız,
yakıt tasarrufu |
|
3.
Asteroit kuşağı |
Plazma
kalkanı |
Meteor
savunması |
|
4.
Jüpiter rafinerisi |
Hidrojen
yakıtı |
Uzun
mesafe |
|
5.
Satürn halkası |
Yapay
zekâ çipi |
Otomasyon |
|
6.
Kuiper kuşağı |
Buz
suyu |
Yaşam
desteği |
|
7.
Oort bulutu |
Kriyojenik
uyku |
Mürettebat
dinlensin |
|
8.
Alpha Centauri |
İlk
koloni denemesi |
Prova |
|
9.
Barnard yıldızı |
Yerçekimi
sapanı |
Hız
kazan |
|
10.
Proxima |
Koloni
modülü |
Zafer! |
Rastgele
(tesadüfi) olaylar:
Korsan filosunun saldırısı, güneş patlaması, mürettebat isyanı.
- Korsan
filosu belirir → taktik savaş: Enerjinin kalkana mı, silaha mı yönlendirileceğine
karar verilmelidir.
- Güneş
patlaması → kalkan test edilir.
- Mürettebat
isyanı → yiyecek paylaşımı yapılır, ikna toplantı düzenlenir.
Yükseltmeler:
- Atış
sayısı: lazer → plazma → kuantum,
- Kalkan:
manyetik → plazma → graviton,
- Organizasyon:
tek kaptan → uzman bölükler → yapay zekâ ile yönetici insanların ortaklaşa
konseyi.
Kurgu
sonundaki “büyük patron”:
Daha önce Dünya’yı yok eden Nexus yapay zekâ filosudur. Tüm yükseltmelerle
savaş yaşanır. Zafer, koloninin kurulmasıdır.
Sosyalist
Devrim Yürüyüşü Eşleştirmesi:
|
Kurgu
Unsuru |
Devrim
Yürüyüşü |
|
Ay
madeni |
İlk
Parti binasının açılışı, ilk işçi/kültür/halk evi |
|
Mars
tersanesi, plazma kalkanı gibi ara duraklar |
Yeni
örgütlenmeler, grevler ve dayanışma ağları, gazete ve dergiler, yerel ve
genel seçim başarıları vb. |
|
Korsan
filosu |
Faşist
darbe girişimi/ölümcül baskı |
|
Korsan
filosuna karşı taktik savaş |
Grevler
+ sokak gösterisi/kritik hamleler |
|
Uzay
gemisi Argo ve filosu |
Parti
+ işçi konseyleri ve diğer örgütlenmeler |
|
Mürettebat
isyanı |
Öncü
Parti ve çevresindeki harekette hizipleşme ve ayrışma |
|
Proxima
kolonisi |
Sosyalist
işçi iktidarı |
Parti
ve destekleyici tüm organizasyonlar ile işçi konseyleri, Argo ve filosudur;
teori, galaksi haritası ve bundaki verileri değerlendiren uzay gemisi ve filodakilerin
muhakemesidir; strateji, 10 ara hedef zinciridir. Taktik, korsanlara karşı
savaştır. Yükseltmeler, hedefe varma yolunda ara duraklarda elde edilen ara
kazanımlardır. Mürettebat isyanı, öncü Parti ve çevresindeki harekette
hizipleşme ile ayrışmaya karşılık gelir.
Metafor
3: Kafile-Bir Kervan Yolculuğu
100
kişilik bir kafilenin hedefi 300 km ötede bulunan bir vadideki kaleyi
fethetmektir. Bazı kafileler aynı vadi kalesini hedeflerken, bazıları farklı
hedeflere (örneğin kıyı şehri kurmak, yerel komünler oluşturmak) yönelir. Bizim
kafilemiz 12 at, 3 öküz arabasına sahiptir. Ellerinde bölgenin haritası vardır.
Teori, bu haritadır. Başka kafilelerin elinde ise yanlış çizilmiş haritalar
bulunur. Keşif kolu önden gidip su kaynağı bulur, olanakları değerlendirir,
düşman izi arar vb. Bunlar Parti’nin öncü örgütsel kadrolarıdır. Hedefimize ya
da diğer hedeflere varmak için birçok rota (strateji) denenebilir, bunlardan
bir tanesi ya da pek azı başarıyla sonuçlanır. Çevresel koşullar dinamik/değişken
olduğundan rotalarda rötuşlar yapmak da gerekebilir. Örneğin dağ geçidi çığla
kapanırsa/yasal olanaklar baskılanırsa, teorik/jeolojik değerlendirme sonucunda
kıyı rotasına/illegal mücadeleye geçilebilir. Coğrafi unsurlar (tabloya bakınız):
|
Arazi |
Günlük
İlerleme |
Taktik
Gereksinim |
|
Ova |
20
km/gün |
Hızlı
yürüyüş, yük hafifletme |
|
Orman |
8
km/gün |
Gece
nöbeti |
|
Nehir |
1-2
gün |
Sal
yapımı, yükleri karşıya geçirme |
|
Uçurum |
2–3
gün |
Halat
köprü, alternatif dağ geçidi |
|
Göl |
1
gün |
Bataklık;
tahta yol, öküzleri dinlendirme |
Yol
boyunca rastlanılan köylerden ve karşılaşılan diğer kafilelerden kervana/kafileye
katılımlar olur, geçilen yerleşimlerde kök salınır ve örgütlenilir, kazanımlar
elde edilir. Yol üzerindeki başka hedeflere sahip hareketler/kafilelerle
kesişimlerde etkileşimler yaşanır ve bunlar üzerinde hegemonya oluşturularak sosyalist
iktidar rotasını izlemeleri yönünde çalışılır.
Sosyalist
Devrim Yürüyüşü Eşleştirmesi:
|
Yolculuk
Unsuru |
Devrim
Pratiği |
|
Ova |
İşçi
mahallelerinde örgütlenme |
|
Orman |
Kapitalist
devlet baskısı; hedeften ideolojik sapmalar, zigzaglar, savrulma ve yön kaybı;
oportünizm, ideolojik kafa karışıklığı ve sekterizm (görüşün kısıtlandığı,
rotayı kaybettiren iç zorluklar) |
|
Nehir |
İdeolojik
mücadelenin önündeki engeller, gericilik, alışkanlıklar; Programatik veya
taktiksel sıçrama gerektiren zorluklar |
|
Uçurum |
Faşist
darbe girişimi; ani ve ölümcül |
|
Halat
köprü |
Darbeye
karşı grevler ve sokak gösterileri, kitleleri harekete geçirme |
|
Köy |
İşçi
mahallesi, kampüs, işyerlerinde kök salıp örgütlenme, ekoloji-feminist
hareketlerle etkileşim ve müttefik kazanma |
Öncü
parti, başlangıçtaki 100 kişilik kafiledir ve destekleyici organizasyonlar,
işçi-öğrenci-aydın katılımları ve hegemonyası altına aldığı diğer hareketlerle
organizasyonel kapasitede artış yaşanır; teori, eldeki harita, toplumsal/jeolojik
analiz ve değerlendirmedir; strateji, vadi hedefine/sosyalist iktidara
varılması için oluşturulan ve katedilen rotadır. Taktik, uçurum köprüsü
oluşturmadır ve faşist darbeye karşı kitlelerin enerjisini harekete geçirmeye
karşılık gelir.
Karşılaştırmalı
Analiz
Şu
tablo, üç metaforun ortak yapısını gösterir:
|
Kavram |
Civilization |
Stellar
Odyssey |
Kafile |
|
Harita
(teori) |
Oyunun
ekran ara yüzüyle oyuncunun etkileşimi ve akıl yürütmeleri |
Galaksinin
ultra-radar haritasıyla yapılan değerlendirmeler |
Harita
ve jeolojik değerlendirmeler |
|
Rota
(strateji) |
Teknoloji
ağacı |
Hedef
yolundaki 10 ara durak zinciri |
Vadiye
giden yollar |
|
Taktik
(manevralar ve engelleri aşma) |
Barbar
saldırısına karşı savunma |
Korsanlara
karşı savaş |
Uçurumu
halat köprü yaparak geçme |
|
Yükseltme
(organizasyon kapasitesindeki artış) |
Fabrika |
Plazma
kalkanı |
Yol
üstündeki köylerden ve kafilelerden katılım ve destek |
|
Büyük
Patron (kapitalist siyasal iktidar) |
YZ
başkenti |
Nexus
filosu |
Vadi
kalesi |
Praksis’in
Diyalektik Birliği
Teori
(Harita) ile;
- Sınıfsal
analizler yapılır, toplumsal hareketlerin durumu, eğilimleri ve kriz
dinamikleri değerlendirilir.
- Devlet
organizasyonunun politikaları ve yönelimleri incelenir,
- Uluslararası
konjonktür yorumlanır.
Strateji
(Rota) oluşturulur ve gerektiğinde güncellenir (Örnek; 1917 Nisan Tezleri’yle
Lenin’in Bolşevik partinin rotasını güncellemesi):
- İşçi/kültür/halk
evleri kurulur.
- Enstitüler,
akademiler, dernekler, platformlar, sendikalar örgütlenir.
- Konseyler
oluşturulur.
- İşçi
iktidarına giden alternatif iktidar nüveleri inşa edilir.
- Parlamenter
mücadele yürütülür, seçimlere girilir.
- İşçi
sınıfının yakın ve uzak çıkarları, sosyalist iktidar hedefiyle
bağlantılandırılır.
- Ekoloji,
feminist ve Kürt hareketleriyle etkileşim kurulur, üzerlerinde hegemonya kurulmaya
çalışılır.
Taktik
manevralar (Mini-Oyun) ile;
- Faşist
saldırılara karşı reaksiyoner olmayan ve kitlelerin enerjisini harekete
geçirmeyi temel alan politik hamleler geliştirilir (grevler, gösteriler).
- Darbe
girişimine karşı grev, gösteri ve kitlesel eylemlerle yanıt üretilir.
Yükseltme
(Organizasyonel Kapasite Artışı)
- Enstitüler,
akademiler, işçi/kültür/halk evleri, kulüpler, sendikalar, meclisler,
dernekler, platformlar, internet ve sosyal medya ağları oluşur.
- Siyasal,
ideolojik ve kültürel mücadele organizasyonlarının sayısı ve çeşitliliği
artar.
Devrimci
durumu anlatan “Büyük Patron” (Big Boss) Savaşı sırasında;
- Ordu
tarafsızlaşır ya da yarılmaya uğrar.
- Konseyler/meclisler/cephe
örgütlenmeleri ve öncü parti fiilen iktidarı devralır.
Toplumsal
gerçekliğe daha fazla yakınsayan modeller
Üç
metafor (3M), praksisin dört boyutunu (4B) anlamayı kolaylaştırır:
- Teorik
faaliyet haritayı çizip oluşturabilir, detaylandırabilir, okur ve onunla
etkileşime girer. Teori, pratikten gelen verilerle sürekli geri beslenir
ve gelişir. Buna göre rota/strateji oluşturulur.
- Strateji,
izlenecek rotadır ve gerektiğinde güncellenir.
- Taktikler,
engelleri aşmaya yönelik manevralar ve hamlelerdir.
- Kitleler
öncü Parti ile etkileşim içerisinde, organizasyonel yükseltmeleri yapar.
Şimdi
modellerimizi çok aktörlü şekilde yeniden düşünelim. Birden fazla oyuncu var: bizim
uygarlığımız, rakip sol uygarlıklar, kapitalist uygarlık (Yapay Zekâ/YZ).
- İş birliği,
rekabet ve yarışma, savaş, hizipleşme/ayrışma, seleksiyon ve yok oluş,
birleşme siyasal praksiste bulunur.
- Harita kullanılır ama bazıları yanlış harita
kullanır (örneğin devrimci demokrasi, narodnikler, anarşistler, “çocukluk
hastalığı”na yakalanmış grupçuklar), bazıları haritayı yanlış okur
(geleneksel solun ve devrimci demokrasinin bazı bileşenleri), bazıları
haritayı reddeder (sol liberalizm).
- Farklı
rotalar olabilir– bazıları kısayol, bazıları dolambaçlı, bazıları yanlıştır.
- Taktik
manevralar farklılaşabilir.
Özetle
praksisin şu 5 boyutunun (5B) olanaklı olan kombinasyonları toplumsal
gerçeklikte bulunabilir:
- Harita
= teorik analiz ve değerlendirmeler; doğru/yanlış olabilir ya da dikkate
alınıp kullanılmayabilir,
- Rota =
strateji (hedefe giden yol, güncellenebilir); farklı hedefler ve bu
hedeflere giden farklı yollar olabilir,
- Taktik =
aktüel hamleler (grev, sokak eylemleri, savunma, dayanışma, boykot, ittifak,
sabotaj, silahlı savunma, kitlesel ayaklanma vb.). Bireysel terörizm ise
taktik değil, stratejik sapmadır ve kitleleri yabancılaştırır.
- Yükseltme
= örgütlenme kapasitesi (konseyler, sendikalar, dernekler, platformlar,
enstitüler, akademiler, işçi/kültür/halk evleri, kulüpler, kooperatifler,
komünler, sosyal medya ağları vb.),
- Hizipleşme/yok
oluş ya da birleşme/güçlenme = iç bölünme, yanlış rota tutturma,
kapitalist iktidarın ezip yok edişi, birleşerek güçlenme (bazen birleşilse
de güçlenme olmaz, zayıflama dahi olabilir).
Öyleyse
analizimize eklediğimiz bu katmanı dikkate alarak karşılaştırmalı şu tabloya
bakalım:
|
Kavram |
Civilization
VI |
Stellar
Odyssey |
Kafile |
|
Yarışan
sol aktörler |
Reformist
uygarlık, sekter uygarlık, anarşist uygarlık |
Reform-1
filosu, Sekter-7 filosu, Anarko filo |
Reformist,
sekter, anarşist kafile |
|
Harita
(teori) |
Yanlış
değerlendirme ve yorumlar mümkün |
Yanlış
sensör verileriyle oluşan yanlış ultra-radar haritası |
Yanlış
jeolojik analiz |
|
Rota
(strateji) |
Farklı
zafer türleri |
Farklı
ara durak rotaları ve farklı hedefler |
Farklı
hedefler ve coğrafi yollar |
|
Rekabet |
Altın
madeni, hex |
Jüpiter
rafinerisi |
Köy-2
katılımı |
|
İş
birliği |
Birleşik
cephe (barbarlara karşı) |
Birleşik
savunma (korsan filosuna karşı) |
Birleşik
nöbet (pusuya karşı) |
|
Hizipleşme |
Oportünist
hizip reformistlere katılır |
Oportünist
mürettebat |
Oportünist
grup |
|
Yok
oluş |
Kapitalist
iktidarın fethi |
Nexus’un
yok edişi |
Faşist
çete saldırısı |
|
Büyük
Patron |
YZ’nin
kapitalist başkenti |
Nexus
filosu |
Vadi
kalesi |
Şimdi
tabloyu açıklayalım ve senaryo örnekleri verelim. Sosyalist praksis artık tek
bir aktörün yolculuğu değil, çoklu sol hareketlerin rekabet/yarışma, iş birliği,
hizipleşme ve yok oluşla dolu diyalektik bir arenasıdır.
Civilization
VI’da beş sol uygarlık aynı haritada başlar: Öncü parti, reformist sol, sekter
sol, anarşist sol ve kapitalist uygarlık (YZ). Harita paylaşılır ama yorum
farklıdır; bizim teori nehir havzalarını işçi sınıfı olarak okurken, reformist
sol parlamento zaferi görür, sekter sol her şeyi düşman ilan eder veya
haritanın bir parçasını mutlaklaştırır. Teknoloji ağacı aynı olsa da rotalar
ayrılır: siz bilim zaferi ya da YZ’nın kapitalist başkentini ele geçirme peşindeyseniz,
reformist sol kültürel zafer, anarşist sol yerel komünler ister. Altın madeni
için rekabet eder, barbar kampı için birleşik cephe kurarsınız; sekter uygarlık
iş birliğini reddeder ve kapitalist tarafından fethedilir. Sizin
uygarlığınızdan oportünist hizip (kısa vadeli kazanımlar uğruna stratejik
rotadan sapma eğilimi) çıkar, reformistlerle ittifak kurar ve sizi zayıflatır;
doğru rota tutturan öncü Parti büyür, diğerleri tarihten silinir.
Stellar
Odyssey’de altı sol filo galakside yol alır: Argo, Reform-1, Liberal-3, Sekter-7,
Anarko ve Nexus. Ultra-radar haritaları vardır ama yanlışlar içeriyor olabilir;
Argo doğru sensör verileriyle oluşan ultra-radar haritasıyla ilerlerken,
Reform-1 ve Anarko galaksiyi yanlış yorumlar, Liberal-3 haritayı reddeder,
Sekter-7 haritanın bir kısmını görür ve yanlış yorumlar. On ara durak aynıdır
ama rotalar farklıdır: Argo tam rotayı izler, Reform-1 kısayol dener ve
başarısız olur, Sekter-7 bazı duraklara hiç yanaşmaz, Liberal-3 duraklar
arasında zigzaglar çizip durur, Anarko yerel istasyon kurar ama genişleyemez.
Jüpiter rafinerisi için rekabet eder, korsan filosu için birleşik savunma
yaparsınız; Sekter-7 yalnız kalır ve Nexus tarafından yok edilir. Argo’dan oportünist
mürettebat hizip oluşturur, Reform-1’e katılır ve Argo’yu zayıflatır; doğru
rota tutturan öncü mürettebat kalır, Proxima’ya varır, diğer filolar uzayda
kaybolur.
Kafile’de
sol kervanlar coğrafyada ilerler: Öncü kafile, reformist kafile, sekter kafile,
anarşist kafile ve bir de vadi kalesi bulunmaktadır. Haritalar vardır ama
yanlışlıklar içerebilirler; sizin keşif kolu doğru jeolojik analiz yaparken,
reformist kıyı rotasını zafer sanır, sekterin haritası yarımdır ve rotası eksik
kalır. Rotalar farklıdır: Siz ova-orman-nehir-uçurum-vadi rotasını izlersiniz,
reformist kıyı rotasını seçer, anarşist yerel köyde komün kurar. Köy-2 için
rekabet eder, orman pususu için birleşik nöbet tutarsınız; sekter kafile yalnız
kalır ve kapitalist/faşist çeteler tarafından yok edilir. Sizin kafilenizden oportünist
bir grup hizip oluşturur, reformist kafileye katılır ve sizi zayıflatır; doğru
rota tutturan öncü Parti büyür, vadiye varır ve kaleyi fetheder.
Praksis’te
teori haritadır ama yanlış gösterimler ve yorumlar yok oluş ya da
etkisizleşmeyi getirir; strateji rotadır ama yanlış rota geride bırakır ya da
sosyalist devrim hedefi dışındaki hedeflere gider. Taktiksel hamleler
(mini-oyunlar) rekabet ve yarışma, iş birliği, sabotaj, boykot, grev ve
ittifaklardır. Yükseltme doğru ittifaklarla, yeni örgütlenmelerle,
birleşmelerle kapasite artışıdır. Fakat yanlış ittifaklarla, etkisiz
örgütlenmelerle ya da yanlış bir çatı örgüt altındaki birlikteliklerle
zayıflama da olabilir. Doğru yönü siyasal ilkeler gösterir; teorik haritayla
uyumlu olan siyasal ilkeler pusula işlevi görür. Bu ilkelerle geliştirilen
politikalar etrafında örgütlenilir. Rota boyunca ilerleme politikalar üreterek
sağlanır. Hizipleşme, seleksiyon ve yok oluş bazı durumlarda kaçınılmazdır:
Oportünizm ve sekterlik tarihten silinir, öncü Parti zafere ulaşır. Devrimci
durumdaki “büyük patron savaşı”, onun için işçi iktidarı öncesinde son bir
sınama ve deneyimdir; diğer parti/örgütler ya yok olur ya da geride kalır.
Zafer, doğru teori, strateji ve taktiklerle donanmış öncü Parti ve etrafında
şekillenen hareketindir.
Sonuç
Üç
metafor – Civilization VI’nın teknoloji ağacıyla yükselen medeniyeti, Stellar
Odyssey adlı kurguda galaksideki tehlikeli yolculuk ve Kafile’nin coğrafi
engellerle dolu kervan yürüyüşü – praksisin diyalektik birliğini
somutlaştırırken, aynı zamanda onun oyun olmadığını gösterir. Oyunlarda hile
kodu girilebilir, zaman geri alınabilir, save-load yapılabilir; tarihsel
süreçte ise nesnel koşullar geri dönüşsüzdür.
Praksis,
nesnel süreçlerin, ilişki ve etkileşimlerin, karşıtlık ve çelişkilerin teorik değerlendirmesiyle
şekillenen bilinçli dönüştürme eylemidir. Harita (teori) pratikten doğar,
pratik haritayı yeniden çizer. Rota (strateji) nesnel kriz dinamiklerine göre
güncellenir. Taktik (manevra) kitlelerin enerjisini harekete geçirir. Yükseltme
(örgütlenme) ise bu üçünün toplamında kapasite artışıdır. 3M’nin ortak dersi
şudur: Praksis, kapitalist gerçekliğin “sisli arazisinde” bilinçli bir
yürüyüştür; tesadüfler değil, sağlam ve gerçekçi bir teori-strateji-taktik-örgütlenme
dörtlüsü belirleyicidir.
Praksis,
soyut bir modelleme değil, tarihsel-toplumsal bir gerçekliktir. Civilization’da
teknoloji ağacı takip edilmezse zafer gelmez; Stellar Odyssey’de ara duraklar
atlanırsa gemi parçalanır; Kafile’de rota kaybedilirse kervan yok olur. Aynı
şekilde, sosyalist devrim yürüyüşünde teori, strateji, taktik ve örgütlenme
birliği olmadan zafere ulaşılamaz.
Ey
okur!.. Kendi haritanı bir kolektif içerisinde çizmekle yükümlüsün. İşyerinde,
mahallede, kampüste, ekoloji mücadelesinde, feminist harekette nesnel süreçleri
analiz et. Hangi nehir havzası işçi sınıfı yoğunlaşması? Hangi dağ geçidi
faşist baskı? Hangi köy müttefik kazanımı? Bu sorulara yanıt verecek teorik
araç, Marksizm’dir. Ama teori tek başına yetmez. Rota, sosyalist işçi
iktidarıdır. Taktik, grevdir, sokaktır, dayanışmadır. Yükseltme, konseylerdir,
sendikalardır, işçi/kültür/halk evleridir. Öncü Parti’ye katılmadan ulaşılacak
bir zafer yok. Çünkü öncü Parti, demokratik merkeziyetçilikle işleyen
organizmadır: Haritayı okur, rotayı çizer, taktik kararları alır, yükseltmeleri
koordine eder. O, kitlelerin içinde doğar, kitlelerle birlikte yükselir.
Reformist sol tek başına “parlamento zaferi” peşinde koşarken, sekter sol “her
şeyi düşman ilan ederken”, anarşist sol “yerel komün” hayaliyle yetinirken,
öncü Parti sosyalist işçi iktidarını hedefler. Tarih, bu rotayı tutturanların
zafere ulaştığını göstermiştir: 1917 Ekim Sosyalist Devrimi budur. Zafer, doğru
teori, strateji, taktikler ve örgütlenmeyle donanmış öncü Parti ve etrafında
şekillenen hareketindir. Praksis, bilinçli eylem çağrısıdır. Sosyalist devrim
yürüyüşü seni bekliyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Google hesabıyla yorum yapmak istemiyorsanız, yorum yazmadan önce Ad/Url seçeneğinde, sadece ad kısmını doldurabilirsiniz.