1. Diyalektik ve yöntem arasındaki doğru ilişki nedir?
A.
Diyalektik yöntem, tümevarım ve tümdengelimi birleştiren özel bir Marksist
düşünme biçimidir.
B.
Diyalektik ve yöntem eş anlamlıdır; ikisi de gerçekliği analiz etme sürecini
ifade eder.
C.
Diyalektik, gerçekliğin ontolojik niteliğidir (mantığıdır); yöntem ise bu
diyalektiği keşfetmek için kullanılan bilimsel araçlardır.
D.
Diyalektik, bir akıl yürütme şablonu olan Hegelci üçlemedir; yöntem ise bu
şablonu uygulamaktır.
2.
“Yadsımanın yadsınması” ilkesi nasıl değerlendirilmelidir?
A.
Marx'ın Kapital'de kullandığı en temel analiz aracıdır ve tüm tarihsel
ilerleme bu şemayla anlaşılabilir.
B.
Engels tarafından yanlış anlaşılmıştır ve Marksizm'de hiçbir geçerliliği yoktur,
tamamen terk edilmesi gerekir.
C.
Hegel'in idealist bir akıl yürütme yöntemidir, nesnel gerçekliğe mekanik olarak
uygulandığında sorunlar yaratır.
D.
Doğadaki döngüsel süreçleri ve toplumsal gelişimi açıklayan evrensel bir doğa
ve toplum yasasıdır.
3.
Klasik mantıkta p Þ q ("ise" bağlacı) ile
oluşturulan bir koşullu önerme yalnızca hangi durumda yanlış olur?
A.
Hem p hem de q doğru olduğunda.
B.
Hem p hem de q yanlış olduğunda.
C.
p yanlış iken q doğru olduğunda.
D.
p doğru iken q'nun yanlış olması durumunda.
4.
“Diyalektik yöntem” teriminin kullanılmasının temel sakıncası nedir?
A.
Varlığın işleyiş mantığını (diyalektiği) barındıran ontoloji ile bilgiyi edinme
araçları olan epistemolojiyi birbirine karıştırmasıdır.
B.
Klasik mantığın (tümevarım, tümdengelim) kurallarını tamamen reddederek
bilimsellikten uzaklaşmasıdır.
C.
Marx'ın bu terimi hiçbir zaman kullanmamış olması ve sonradan Engels tarafından
hatalı bir şekilde eklenmesidir.
D.
Diyalektiğin yalnızca toplumsal olaylara uygulanabilen, doğa bilimlerinde
geçerli olmayan bir yöntem olmasıdır.
5.
Marx’ın kapitalizm analizinin a posteriori (sonradan edinilmiş) sonuçları
olarak ortaya çıkan üç temel perspektif hangileridir?
A.
Ekonomi, Siyaset ve İdeoloji
B.
Analiz, Sentez ve Soyutlama
C.
Holizm (Bütünlük), Diyalektik ve Tarihsellik
D.
Tez, Antitez ve Sentez
6.
Marx ve Engels’in Kutsal Aile adlı eserinde verilen “Meyve” örneğinde,
Hegelci spekülatif felsefenin yaptığı temel hile nedir?
A.
Somut nesnelerden soyutlanan “Meyve” fikrini, bu nesnelerin asıl yaratıcısı ve
“Tözü” olarak baş aşağı çevirmesi.
B.
Gerçek meyvelerden (elma, armut) yola çıkarak tümevarımsal bir genelleme ile
“Meyve” kavramına ulaşması.
C.
Farklı meyveler arasındaki duyusal farklılıkların önemsiz olduğunu ve hepsinin
aynı tada sahip olduğunu iddia etmesi.
D.
Meyvelerin biyolojik evrim sürecini, Mutlak Tin'in kendini gerçekleştirmesi
olarak yanlış bir şekilde yorumlaması.
7.
“Çelişki” kavramının tanımı hangisidir?
A.
Çelişki, yalnızca düşünsel düzlemde var olan mantıksal bir tutarsızlıktır.
B.
Çelişki, karşıtların mücadelesinde dinamik dengenin bozulduğu ve bir krizin
ortaya çıktığı durumlardır.
C.
Karşıtların olduğu her durumda çelişki vardır.
D.
Doğada çelişki yoktur, çelişki sadece toplumsal olaylara özgüdür.
8.
“Karşıtlık” ile “çelişki” arasındaki ilişki nasıldır?
A.
Karşıtlıklar düşünsel düzlemde, çelişkiler ise sadece toplumsal sınıflar
arasında bulunur.
B.
Her karşıtlık aynı zamanda bir çelişkidir ve değişimin temelini oluşturur.
C.
Çelişki, karşıtlığın çözüme ulaştığı son aşamadır ve her zaman ilerlemeyle
sonuçlanır.
D.
Karşıtlık, süreçler arasındaki dinamik denge durumunu ifade ederken; çelişki,
bu dengenin bozulduğu kriz anında ortaya çıkar.
9.
Alman İdeolojisi’ne göre spekülatif felsefe ile gerçek dünya arasındaki
ilişki hangi benzetmeyle eleştirilmiştir?
A.
Manavdaki meyveler ile “Meyve” fikri arasındaki ilişki.
B.
Onanizm ile cinsel üreme arasındaki ilişki.
C.
Fotoğraf makinesi ile kamera arasındaki ilişki.
D.
İnsan anatomisi ile maymun anatomisi arasındaki ilişki.
10.
Fotoğraf makinesi gerçekliğin bir anını yansıtan klasik mantığa karşılık
gelirse, kamera (film) neyi temsil ediyor olabilir?
A.
Hegel'in idealist felsefesinin, tarihin bir film şeridi gibi aktığını
düşünmesini.
B.
Marx'ın Kapital'i yazarken kullandığı tümdengelimsel bilimsel yöntemi.
C.
Postmodernizmin, her şeyin göreli ve akışkan olduğunu savunan hakikat
anlayışını.
D.
Gerçekliğin akış, süreç ve çelişki içeren diyalektik doğasını yansıtan
materyalist perspektifi.
11.
“Tez-antitez-sentez” üçlemesini sistematik olarak ilk formüle eden filozof
kimdir?
A.
Fichte
B.
Aristoteles
C.
Hegel
D.
Marx
12.
Klasik mantıkta "Bazı kediler kuyruksuzdur" önermesinin değili
(olumsuzu) nedir?
A.
Her kedi kuyruksuzdur.
B.
Bazı kediler kuyrukludur.
C.
Her kedi kuyrukludur.
D.
Hiçbir kedi kuyruksuz değildir.
13.
Klasik mantıkta bir önermenin “karşıt tersi” (contrapositive) nasıl
oluşturulur?
A.
Önermelerin değilleri alınarak (¬p Þ ¬q).
B.
Önermeler 've' bağlacı ile birleştirilerek (p Ù q).
C.
Önermelerin yerleri değiştirilerek (q Þ p).
D.
Önermelerin yerleri değiştirilip değilleri alınarak (¬q Þ ¬p).
14.
“Beliriş” (emergence) kavramı ne anlama gelmektedir?
A.
Doğadaki rastlantısal olayların, zorunlu bir yasanın işlemesiyle yeni bir düzen
oluşturmasıdır.
B.
Niceliksel birikimlerin kaçınılmaz olarak daha üst bir niteliğe sıçramasıdır.
C.
Tarihsel süreçte daha önce var olan bir özelliğin daha gelişmiş bir düzeyde
yeniden ortaya çıkmasıdır.
D.
Bir bütünün veya sistemin, onu oluşturan parçaların özelliklerine
indirgenemeyen yeni nitelikler kazanmasıdır.
15.
Kuantum fiziğindeki çift yarık deneyinde, elektronların tek tek fırlatılmasına
rağmen ekranda dalga benzeri bir girişim deseni oluşmasının nedeni nedir?
A.
Elektronun süperpozisyon durumunda olması ve her iki yarıktan aynı anda geçme
olasılığına sahip olmasıdır.
B.
Heisenberg belirsizlik ilkesi nedeniyle elektronun konumunun tam olarak
bilinememesidir.
C.
Yarıklardan birinin elektronu saptırması ve diğerinin düz geçirmesidir.
D.
Elektronların birbirleriyle çarpışarak deseni oluşturmasıdır.
16.
Marx'ın Hegel'den aldığı diyalektik ile kendi kullandığı diyalektik arasındaki
temel fark nedir?
A.
Marx, Hegel'in tez-antitez-sentez üçlemesini doğrudan toplumsal sınıflara
uygulamıştır.
B.
Hegel diyalektiği felsefede kullanırken, Marx onu yalnızca siyasi eylem için
bir rehber olarak görmüştür.
C.
Marx, Hegel'in idealist diyalektiğini baş aşağı çevirerek, onu gerçek maddi
dünyanın hareketinde ve çelişkilerindeki bir mantık olarak görmüştür.
D.
Marx, Hegel'in diyalektiğini tamamen reddederek yerine klasik mantığı ve
pozitivist bilimsel yöntemi koymuştur.
17.
Klasik mantığa göre aşağıdakilerden hangisi bir "önerme"
(proposition) değildir?
A.
Cinler ve periler vardır.
B.
Saat kaç?
C.
2025 yılında kurşun altına dönüştürülmüştür.
D.
Dünya yuvarlaktır.
18.
p Þ q önermesinin
karşıt tersi nedir ve doğruluk değeri açısından asıl önerme ile ilişkisi
nasıldır?
A.
Karşıt tersi p Ù
¬q'dur ve asıl önermenin değili olduğu için zıt doğruluk değerine sahiptir.
B.
Karşıt tersi ¬p Þ
¬q'dur ve her zaman asıl önerme ile aynı doğruluk değerine sahiptir.
C.
Karşıt tersi ¬q Þ
¬p 'dir ve her zaman asıl önerme ile mantıksal olarak denktir.
D.
Karşıt tersi q Þ
p'dir ve genellikle asıl önerme ile aynı doğruluk değerine sahip değildir.
19.
Marx'ın Felsefenin Sefaleti’nde Proudhon'u eleştirmesinin temel nedeni
nedir?
A.
Proudhon'un Hegelci diyalektiği bir "reçete" gibi mekanik bir şekilde
ekonomik kategorilere uygulaması.
B.
Proudhon'un Fransız Devrimi'ne karşı çıkması.
C.
Proudhon'un özel mülkiyeti savunması.
D.
Proudhon'un materyalizmi reddedip idealizmi benimsemesi.
20.
Holizm, Diyalektik ve Tarihsellik, Marx'ın analizinde nasıl bir rol oynar?
A.
Engels'in doğa bilimlerinden ödünç alıp toplumsal analize aktardığı evrensel
yasalardır.
B.
Analize başlamadan önce zihne yerleştirilmiş, gerçekliğe uygulanan a priori
şablonlardır.
C.
Kapitalizmin somut incelemesinden sonra keşfedilen, gerçekliğin kendisine ait a
posteriori perspektiflerdir.
D.
Yalnızca sunuş (Darstellung) aşamasında kullanılan, okuyucuyu ikna etmeye
yönelik retorik araçlardır.
21.
Klasik mantıkta p Ú q ("veya" bağlacı) ile oluşturulmuş bir
bileşik önermenin değili (olumsuzu) De Morgan kuralına göre nedir?
A.
¬p Ú ¬q
B.
¬(p Þ q)
C.
p Ù q
D.
¬p Ù ¬q
22.
Bilimsel yasalar ile felsefi örüntüler arasındaki temel fark nedir?
A.
Bilimsel yasalar kesin, evrensel ve öngörülebilirken; felsefi örüntüler daha
soyut, genel ve yorumlayıcıdır.
B.
Bilimsel yasalar matematiksel olarak ifade edilirken, felsefi örüntüler
yalnızca sözel olarak anlatılabilir.
C.
Bilimsel yasalar deneylerle kanıtlanabilirken, felsefi örüntüler hiçbir şekilde
test edilemez.
D.
Bilimsel yasalar doğa için, felsefi örüntüler ise toplum için geçerlidir.
23.
Marx’ın “İnsan anatomisi maymun anatomisine bir anahtardır” aforizması hangi
ilkeyi ifade eder?
A.
En basit formdan en karmaşık forma doğru kronolojik bir inceleme yapılması
gerektiği ilkesini.
B.
İnsan toplumlarının hayvan toplumları gibi doğal yasalara tabi olduğu ilkesini.
C.
Tarihsel analizin, en gelişmiş formdan yola çıkarak daha önceki formları
anlamlandırması gerektiği ilkesini.
D.
Tüm canlıların ortak bir atadan geldiği evrimsel ilkeyi.
24.
Kuantum Fiziği ile ilgili olarak yapılan açıklamalardan hangisi yanlıştır?
A.
Çift yarık deneyi, elektron gibi parçacıkların hem tanecik hem de dalga
özelliği gösterebildiğini ve gözlem (ölçüm) eyleminin parçacığın davranışını
değiştirdiğini ortaya koyar.
B.
Kuantum dolanıklık, iki parçacık arasındaki mesafeye rağmen birinin durumunun
diğerini anında etkilediğini ve bunun ışık hızından hızlı bir bilgi aktarımı
olduğunu gösterir.
C.
Kuantum süperpozisyon, bir parçacığın ölçülmeden önce birden fazla durumda
bulunma potansiyelini (olasılığını) aynı anda barındırmasıdır.
D.
Heisenberg belirsizlik ilkesi, bir parçacığın konum ve momentumunun aynı anda
tam kesinlikle ölçülemeyeceğini, bunun doğanın bir özelliği olduğunu belirtir.
25.
Marksizm’in “diyalektik yöntemi” yoksa ve bilimsel/realist düşünme yöntemleri
varsa, hangi nitelikte bir diyalektiğe sahiptir?
A.
Gerçekliğin kendisinde var olan ve soyutlamalarla yakalanan diyalektik bir
mantığa.
B.
Pozitivist bir bilim anlayışına.
C.
Hegel’in idealist yönteminin materyalist bir versiyonuna.
D.
Sadece klasik mantık kurallarına dayanan bir akıl yürütme sistemine.
26.
“Hakikat” ve “doğruluk” ayrımını hangi örnekle açıklamak uygundur?
A.
Bir olayın yasalara uygun olması (doğruluk) ile ahlaki olarak doğru olması
(hakikat) arasındaki farkla.
B.
Farklı yarım kürelerde aynı ayın farklı mevsimlere denk gelmesi (doğruluklar)
ve bunun nedeninin Dünya'nın eksen eğikliği olması (hakikat).
C.
Bilimsel bir teorinin o anki verilerle desteklenmesi (doğruluk) ile mutlak ve
değişmez bir gerçeği ifade etmesi (hakikat) arasındaki ayrımla.
D.
Bir nesnenin fiyatının (doğruluk) ardındaki emek-değerini (hakikat) bularak.
27.
Klasik mantıkta “her” niceleyicisi hangi sembolle gösterilir ve ne anlama
gelir?
A.
$, bir
kümenin en az bir elemanı için önermenin doğru olduğu.
B.
∃!, bir kümenin yalnızca bir elemanı için
önermenin doğru olduğu.
C.
≡, iki önermenin mantıksal olarak denk olduğu.
D.
∀, bir kümenin tüm elemanları için
önermenin doğru olduğu.
28.
Niceliksel birikimlerin niteliksel dönüşümlere yol açtığı süreçlerde, dönüşümün
gerçekleştiği sınıra ne ad verilir?
A.
Beliriş (Emergence)
B.
Sentez
C.
Dolayım
D.
Ölçü (Eşik değeri)
29.
Kuantum dolanıklık (quantum entanglement) nedir?
A.
Bir parçacığın ölçülmeden önce aynı anda birden fazla durumda bulunma
olasılığıdır.
B.
Bir parçacığın hem dalga hem de tanecik gibi davranabilme özelliğidir.
C.
Bir parçacığın konumunu ve momentumunu aynı anda tam kesinlikle ölçmenin imkânsız
olmasıdır.
D.
İki veya daha fazla parçacığın, aralarındaki mesafe ne kadar büyük olursa
olsun, özelliklerinin birbirine anında bağlı olmasıdır.
30.
Marx'ın Grundrisse'de bahsettiği 'soyuttan somuta yükselme yöntemi' nedir?
A.
Yalnızca analiz (çözümleme) yöntemini kullanarak bir bütünü parçalarına ayırma
sürecidir.
B.
Ampirik gerçeklikten (somut) yola çıkarak yapılan soyutlamaların, zihinde
yeniden birleştirilerek düşünülmüş somuta (zengin bir bütünlüğe) ulaşılmasıdır.
C.
Marx'ın Kapital'de kullandığı ve 'diyalektik yöntem' olarak adlandırdığı
özel bir akıl yürütme şablonudur.
D.
Hegel'in İdea'dan yola çıkarak gerçekliği türettiği idealist yönteminin
aynısıdır.
31.
“Yadsımanın yadsınması” ilkesinin doğadaki döngüsel süreçlere
(tohum-ağaç-tohum) uygulanmasını nasıl değerlendirmek gerekir?
A.
Doğadaki diyalektiğin en mükemmel örneğidir.
B.
Sadece tarihsel süreçlerde geçerlidir, doğada bu örüntü bulunmaz.
C.
Engels'in bu konudaki örnekleri hatasızdır ve günümüzde de geçerliliğini korumaktadır.
D.
Bu süreçlere "yadsıma" nitelemesini atfetmek günümüzde keyfidir ve
bilimsel değildir.
32.
Materyalizmin iki temel aksiyomu (postulatı) hangileridir?
A.
1) Evrenin bir başlangıcı olduğu (Büyük Patlama), 2) Tüm olayların nedensellik
ilkesine bağlı olduğu.
B.
1) Toplumsal varlığın toplumsal bilinci belirlediği, 2) Tarihin sınıf
mücadeleleri tarihi olduğu.
C.
1) Varlığın bilinçten bağımsız ve nesnel olduğu, 2) Bu nesnel gerçekliğin insan
aklı tarafından kavranabilir olduğu.
D.
1) Maddenin sürekli hareket halinde olduğu, 2) Her şeyin karşıtların
birliğinden oluştuğu.
33.
Klasik mantıkta tüm doğruluk değerlerinde doğru olan bileşik önermeye ne ad
verilir?
A.
Aksiyom
B.
Totoloji
C.
Çelişki
D.
Gerektirme
34.
Marx’ın analizlerinde kullandığı “gelişmiş formdan geriye doğru inceleme”
ilkesi nedir?
A.
Geçmişteki tüm üretim tarzlarının kaçınılmaz olarak kapitalizme evrileceğini
kanıtlayan teleolojik bir yaklaşımdır.
B.
Kapitalizmin tüm özelliklerinin, antik toplumlarda bile embriyonik halde
bulunduğunu gösteren bir soyutlama tekniğidir.
C.
Tarihsel analizin odak noktasını belirleyen materyalist bir perspektiftir; en
gelişmiş form olan kapitalizm, önceki formları anlamak için bir anahtar sunar.
D.
Tarihi sondan başa doğru okuyarak geçmişi bugünün gözüyle yargılayan bir
yöntemdir.
35.
Bertell Ollman'a göre Marx'ın kullandığı soyutlama yöntemleri arasında
aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
A.
Olumlama-yadsıma-yadsımanın yadsınması şeklindeki üçlemeyi kullanmak.
B.
Konumlanma noktasını (perspektifi) değiştirerek aynı ilişkiye farklı
taraflardan bakmak.
C.
Farklı genellik düzeyleri arasında geçiş yaparak analiz yapmak.
D.
Bir süreci farklı "uğrak"larını ve "biçim"lerini dikkate
alarak incelemek.
36.
Klasik mantığın “üçüncü halin imkânsızlığı” ilkesi hangi sembolik ifadeyle
gösterilir ve ne anlama gelir?
A.
¬(A Ù¬A); bir önermenin aynı anda hem doğru hem yanlış
olamayacağı anlamına gelir.
B.
A ∨ ¬A; bir
önermenin ya doğru ya da yanlış olduğu, üçüncü bir seçeneğin olmadığı anlamına
gelir.
C.
A Û B; iki önermenin mantıksal olarak birbirine denk olduğu
anlamına gelir.
D.
A º A; bir şeyin kendisi olduğu anlamına
gelir.
37.
“Hakikat” ve “doğruluk” arasındaki ilişki nasıldır?
A.
Hakikat ve doğruluk eş anlamlıdır.
B.
Hakikat nesnel, doğruluk ise tamamen özneldir.
C.
Doğruluk bilime, hakikat ise felsefeye aittir.
D.
Hakikat, bir fenomenin özünü ve temel nedenini açıklayan bilimsel bilgiyken;
doğruluk, belirli bir konumlanma noktasından yapılan gözlemin geçerliliğidir.
38.
Engels'in diyalektiği “evrensel yasalar” şeklinde formüle etme çabasının
yarattığı en önemli sorun nedir?
A.
Diyalektiği Hegel'in idealist sistemine çok fazla benzeterek materyalist
temelini zayıflatmıştır.
B.
Marx'ın yalnızca toplumsal analize odaklanan yaklaşımını, doğayı da kapsayacak
şekilde gereksiz yere genişletmiştir.
C.
Doğa bilimlerinden verdiği örneklerin (örneğin matematik) hatalı olması
nedeniyle diyalektiğin bilimsel itibarını zedelemiştir.
D.
Diyalektiği bir akıl yürütme şablonu veya reçete gibi algılama hatasına kapı
açarak ontoloji ile epistemolojinin karışmasına neden olmuştur.
39.
Heisenberg belirsizlik ilkesine göre bir parçacığın konumu çok hassas bir
şekilde ölçülürse, momentumu hakkında ne söylenebilir?
A.
Momentumu da aynı hassasiyetle ölçülebilir.
B.
Momentumu sıfır olur.
C.
Momentumundaki belirsizlik artar.
D.
Parçacık hem dalga hem de tanecik özelliğini kaybeder.
40.
“Eşitsiz ve bileşik gelişim” örüntüsü ne anlama gelmektedir?
A.
Tüm toplumların aynı tarihsel aşamalardan geçtiğini ancak farklı hızlarda
ilerlediğini ifade eder.
B.
Süreçlerin farklı hızlarda gelişmesi (eşitsizlik) ile eski ve yeni, ilkel ve
gelişkin olanın aynı anda bir arada bulunması (bileşiklik) anlamına gelir.
C.
Yalnızca kapitalizme özgü bir yasa olup, emperyalist ülkeler ile sömürgeler
arasındaki gelişim farkını açıklar.
D.
Bir sistemin bazı parçalarının ilerlerken diğer parçalarının zorunlu olarak
gerilemesi gerektiğini belirten bir denge yasasıdır.
41.
Marksizm'deki “yöntem konfüzyonu” (yöntem konusundaki kafa karışıklığı) nasıl
çözülebilir?
A.
“Diyalektik yöntem” diye özel bir Marksist yöntem olmadığını; bunun yerine
gerçekliğin diyalektik bir mantığı olduğunu ve Marksistlerin bunu
realist/bilimsel yöntemlerle incelediğini kabul ederek.
B.
Diyalektiğin bir yöntem olduğunu ancak bunun kurallarının henüz tam olarak
formüle edilmediğini belirterek.
C.
Marx’ın kullandığı yöntemin aslında Hegel’in üçlemesinin materyalist bir
versiyonu olduğunu kabul ederek.
D.
Yöntem tartışmasını bir kenara bırakıp yalnızca Marx’ın ekonomik analizlerine
odaklanarak.
42.
“Öz” ve “görüngü (fenomen)” arasındaki ilişki nedir?
A.
Öz, varlıkların doğrudan gözlemlenemeyen, zorunlu ve görece istikrarlı
özellikleriyken; görüngü, bu özün doğrudan gözlemlenebilen, değişebilir
dışavurumlarıdır.
B.
Öz ve görüngü aslında aynı şeydir; aralarındaki fark sadece gözlemcinin
perspektifine bağlıdır.
C.
Öz, bir şeyin değişmez ve kalıcı olan tek gerçeğidir; görüngü ise tamamen bir
yanılsamadır.
D.
Öz, bilimsel olarak kanıtlanmış gerçekleri, görüngü ise henüz kanıtlanmamış
hipotezleri ifade eder.
43.
Marx'ın Hegel'den ayrıldığı en temel nokta nedir?
A.
Hegel için Fikir'in (düşüncenin) gerçekliği yaratması, Marx için ise maddi
dünyanın düşünceyi yansıtması.
B.
Marx'ın diyalektiği reddetmesi, Hegel'in ise kabul etmesi.
C.
Hegel'in devleti savunması, Marx'ın ise devlete karşı olması.
D.
Marx'ın tarihle ilgilenmesi, Hegel'in ise sadece mantıkla ilgilenmesi.
44.
Marx'ın kullandığı soyutlama yöntemlerinin Bertell Ollman tarafından saptanan
özelliklerinden biri aşağıdakilerden hangisidir?
A.
İncelenen olguyu tarihsel bağlamından kopararak evrensel bir model oluşturmak.
B.
Yalnızca niceliksel verileri kullanarak matematiksel modeller kurmak.
C.
Tez-antitez-sentez üçlemesini kullanarak çelişkileri zihinsel olarak çözüme
kavuşturmak.
D.
Farklı genellik düzeyleri arasında geçiş yapmak ve konumlanma noktasını
(perspektifi) değiştirmek.
45.
“Araştırma” (Forschung) ve “sunuş” (Darstellung) arasındaki ayrım nedir?
A.
Araştırma objektif ve bilimsel olmak zorundayken, sunuş politik amaçlara göre
şekillendirilen öznel bir anlatımdır.
B.
Araştırma gerçeklikten (somut) soyuta doğru giderken, sunuş bu sürecin tersine
çevrilmiş bir yansıması olarak en basit soyutlamadan düşünülmüş somuta doğru
ilerler.
C.
Araştırma bireysel bir çabayken, sunuş kolektif bir faaliyet olarak
gerçekleştirilir.
D.
Araştırma süreci diyalektik, sunuş süreci ise klasik mantık kurallarına göre
yapılır.
46.
Tarihçesi aşağıda açıklanan Biston betularia (Biberli Güve) örneği, hangi
diyalektik örüntüyü sergiler?
19. yüzyılda, özellikle İngiltere'nin
sanayi bölgelerinde (Manchester, Birmingham, Yorkshire gibi) biberli güve
(Biston betularia) çarpıcı bir evrim örneği sergilemiştir. Sanayi Devrimi ile
kömür dumanı ve is, açık renkli likenlerle kaplı ağaç gövdelerini karartınca,
açık renkli (typica) güveler avcı kuşlar tarafından kolayca fark edilip
yenirken, nadir görülen koyu renkli (carbonaria) melanik form hızla
çoğalmıştır. 1850'lerde Manchester civarında melanik form oranı %5'in altında
iken, 1890'lara gelindiğinde %95'in üzerine çıkmıştır. Bu, Bernard
Kettlewell'in 1950'lerdeki ünlü deneyleriyle doğrulanmış, doğal seçilim yoluyla
endüstriyel melanizm olarak bilinen klasik bir evrim vakasıdır; hava kirliliği
azaldıkça (Temiz Hava Yasaları sonrası) açık renkli form tekrar baskın hâle
gelmiştir.
A.
Karşıtlığın, çevresel koşulların değişmesiyle bir çelişkiye dönüşmesi ve yeni
bir formun evrimleşmesiyle çözülmesi.
B.
Eşitsiz ve bileşik gelişimin canlıların evrimindeki rolü.
C.
Yadsımanın yadsınması ilkesinin, eski bir özelliğin yeni bir düzeyde tekrar
ortaya çıkması.
D.
Niceliksel birikimlerin niteliksel dönüşüme yol açması.
47.
Klasik mantıkta “olmayana ergi” (reductio ad absurdum) yöntemi nasıl işler?
A.
Bir önermenin doğru olduğunu varsayıp, bu varsayımın mantıksal sonuçlarının
geçerliliğini test eder.
B.
Bir önermenin doğruluğunu, çok sayıda örnek üzerinden tümevarım yaparak
kanıtlar.
C.
Bir önermenin yanlış olduğunu varsayarak başlar ve bu varsayımın bir çelişkiye
yol açtığını göstererek asıl önermenin doğru olduğunu kanıtlar.
D.
Bir önermenin doğruluğunu, ona denk olan karşıt ters önermenin doğruluğunu
göstererek kanıtlar.
48.
Marksist felsefede 'zorunluluk' ve 'rastlantı' arasındaki diyalektik ilişki
nasıl yorumlanmalıdır?
A.
Zorunluluk doğa olaylarında, rastlantı ise insan iradesinin ve eylemlerinin
olduğu toplumsal olaylarda geçerlidir.
B.
Tarih tamamen rastlantısal olayların bir birikimidir ve 'zorunluluk' ya da
'tarihsel yasa' gibi kavramlar birer kurgudan ibarettir.
C.
Tarihteki her olay mutlak bir zorunluluğun ürünüdür ve rastlantı sadece bir
yanılsamadır.
D.
Zorunluluk, genel tarihsel eğilimleri ve yasaları ifade ederken; rastlantı, bu
yasaların işlediği süreçte ortaya çıkan ve sonucu hızlandırıp yavaşlatabilen
tekil olaylardır.
CEVAP ANAHTARI
1.C 8.D 15.A 22.A 29.D 36.B 43.A
2.C 9.B 16.C 23.C 30.B 37.D 44.D
3.D 10.D 17.B 24.B 31.D 38.D 45.B
4.A 11.A 18.C 25.A 32.C 39.C 46.A
5.C 12.C 19.A 26.B 33.B 40.B 47.C
6.A 13.D 20.C 27.D 34.C 41.A 48.D
7.B 14.D 21.D 28.D 35.A 42.A
Sınav sorularını indirmek için bağlantı adresi:
https://drive.google.com/file/d/1t2GfM2yba6qefrmaR-v6rjTxVZA4eCdD/view?usp=sharing
Konuları hızlıca gözden geçirmek için slayt sunusu:
https://drive.google.com/file/d/1YhoVS-QQZfT0cJGVSXdeO6zoxoGvncSa/view?usp=sharing
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Google hesabıyla yorum yapmak istemiyorsanız, yorum yazmadan önce Ad/Url seçeneğinde, sadece ad kısmını doldurabilirsiniz.